خبرنامه

پارامترهای اصلی جهت خرید دستگاه یو پی اس

(Total Harmonic Distortion) THD :

وجود بارهایی که از منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده می­کنند، به دلیل ایجاد هارمونیک در شبکه ، باعث داغ شدن سیم­ های نول و به تبعه آن باعث بروز گرما در سیستم برق می­شوند. بنابراین برای مکان هایی که تعداد دستگاه ­های کامپیوتری زیادی دارند ، توصیه می­ شود از یو پی اس با THD جریان ورودی پایین مثلا 10% استفاده شود.

Switch Time :

به فاصله زمانی بین سوئیچ از برق شهر به باتری و بالعکس گفته می­شود . هر چه این فاصله زمانی بیشتر باشد احتمال Restart شدن کامپیوتر در لحظه سوئیچ بیشتر خواهد بود. دستگاه­ هایی که زمان سوئیچ آنها حدود صفر است به دستگاه ­های On-Line معروف هستند.

Backup Time :

زمان مورد نیاز برای وضعیتی است که برق شهر قطع شده و لازم است برای تغذیه بار مصرفی از شارژ باتری استفاده شود . این زمان بستگی به باتری دارد و با کم و زیاد شدن باتری ،کم یا زیاد می شود. یو پی اس  ممکن است دارای باتری داخلی بوده و یا امکان اضافه نمودن باتری خارجی (کابینت باتری) به جهت طولانی کردن مدت زمان برق­ دهی، برای آن وجود داشته باشد .

Noise Filtration :

فیلتراسیون نویز با توجه به مکان استفاده تغییر می­کند و زمانی که کنترل نویزهای Normal و Common ورودی به سیستم مهم است از آن استفاده می­شود.

Audible Noise :

زمانی که دستگاه روشن است بر اساس صدای ناشی از فن یا ترانس دستگاه میزان نویز صوتی سیستم مشخص می­شود.

Size & Weight :

سایز و حجم دستگاه می­تواند بر­اساس مکان استفاده متفاوت و در بحث حمل و نقل و یا خدمات مهم باشد.

Interface and Ergonomy :

شکل ظاهری و تناسب دستگاه با توجه به نوع و مکان استفاده ، نقش مهمی در انتخاب یو پی  اس  دارد .

Robustness and Reliability :

استحکام و قابلیت اطمینان زیاد در برابر شرایط سخت و بحرانی از مهمترین پارامترهای انتخاب یو پی اس مناسب می­ باشد.

Technology & Wave Shape :

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب یو پی اس مناسب ، تکنولوژی ساخت آن می ­باشد که توضیحات آن­ها در ادامه آمده است.

چنانچه منابع تغذیه دستگاه ­های مورد استفاده (بار) بسیار حساس بوده و هیچگونه نویز یا اعوجاجی نباید به آن وارد شود و شکل موج خروجی به صورت سینوسی کامل و بدون قطعی و بدون وابستگی به ولتاژ ورودی لازم باشد ، توصیه می­ شود از یو پی­ اس ­های On-line استفاده شود و چنانچه ورود نویز یا تغییر شکل موج خروجی از درجه اهمیت کمتری برخوردار است ، یو پ­ی اس ­های Line Interactive توصیه می­شود.

Rated VA :

توان نامی دستگاه پارامتری است که از دو راه می­توان مقدار آن را محاسبه و سپس دستگاه مناسب را خریداری نمود.

روش اول : مجموع مقادیر توان دستگاه­ های مصرفی بر حسب وات را محاسبه نموده و بر 0.6  تقسیم می کنیم. عدد به دست آمده ، مقدار توان مصرفی می ­باشد .

روش دوم : مقدار کل جریان را به دست آورده و آن را در 220 ضرب نموده تا مقدار توان مصرفی به دست آید.

عدد به دست آمده از روش 1 یا 2 را با توجه به رنج تولیدی یو ­پی­ اس های شرکت نیل الکتریک بررسی کرده و یو پی اس مورد نظر را بیابید.

Input Voltage Range :

به میزان تغییرات ولتاژ ورودی یو پی اس گفته می­شود . مثلا دستگاه یو پی اس که بازه­ ی ولتاژ ورودی آن VAC 148-270 باشد، بدان معناست که یو پی اس بین ولتاژ  148 تا 270 ولت برق شهر بدون استفاده از باتری و با در اختیار گرفتن فیلتراسیون داخلی به کار خود ادامه داده و ولتاژ خروجی مناسبی را ارائه می­دهد.

Input Frequency Range :

به میزان تغییرات فرکانس ورودی یو پی اس گفته می­شود . مثلا دستگاه یو پی اس که بازه­ ی فرکانس ورودی آن %5 ± Hz­50 ­می­ باشد، بدان معناست که  یو پی­ اس در بازه­ ی فرکانسی 47.5 تا 52.5 هرتز بدون استفاده از باتری و با در اختیار گرفتن فیلتراسیون داخلی به کار خود ادامه داده و خروجی مناسبی را ارائه می­دهد . یو پی اس در خارج از این بازه ، ورودی یو پی اس را غیرنرمال تشخیص داده و در حالت Backup و ولتاژ خروجی را از باتری تأمین می­ نماید.

Output Voltage Range :

  • Line Regulation
  • Load Regulation

بازه ­ی ولتاژ خروجی یو پی اس که مقدار آن با بازه­ ی ولتاژ ورودی دستگاه­ های مصرفی باید هماهنگ باشد.

Output Frequency Range :

بازه­ ی فرکانس خروجی یو پی اس که مقدار آن با بازه­ ی فرکانس ورودی دستگاه­ های مصرفی باید هماهنگ باشد.

Efficiency :

  • Normal Mode
  • Backup Mode

مقدار توان خروجی دستگاه یو پی اس با توجه به مقدار توان ورودی دستگاه تحت عنوان Efficiency مطرح بوده که این عدد معمولا %100 نیست ، زیرا مقداری از توان ورودی توسط خود یو پی اس مصرف  می­شود.

میزان راندمان و کارایی دستگاه بنا به نوع تکنولوژی ساخت متفاوت و به خصوص در حالت باتری به علت تغذیه از باتری­ها از اهمیت ویژه برخوردار است .

Efficiency در دستگاه­ های Line-Interactive  بین % 80-70 بوده و در دستگاه ­های On-Line بیش از %80 می­باشد.

UPS Management Software :

یکی از معیارهای مهم جهت خرید یو پی­ اس ، بررسی بحث مدیریت آن توسط نرم­ افزارهای مرتبط با یو پی اس می­باشد . مانیتورینگ و کنترلینگ یو پی اس (حتی به صورت Remote) ، مکانیزم Auto Saving فایل­ها در زمان­های بحرانی ، کاربر پسند بودن و پشتیبانی آن از سیستم عامل­های مختلف از جمله مهمترین ویژگی­ های یک نرم­ افزار مدیریت یو پی ­اس می­ باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *